Liepājas senā svētvieta
(Kurzemes vārda 1925.g. publikācija)
Vecie
kapi ka senā kulta vieta.
Liepajas
muzeja direktora
J.
Sudmaļa.
Starp retiem Liepajas senatnes
pieminekļiem minams uzkalniņš ziemeļ-rietumu ostmalā - Vecie
kapi.Kāds Liepajas baznicas revizijas protokols no 1587. g. vēsta
par šo vietu sekošo: "Nevācieši, kuri pierakstiti pie
Liepajas baznicas,notur savas bēres tanī vietā, kur agrak atradās
baznica, teikdami, ka viņi savus aizgājejus vēlas aprakt tur, kur
guļ viņu sentēvi.
Tā kā šinis bērēs viņi nododas visadai
elkudievibai, kā pats to esmu novērojis, tad būtu nepieciešami
aizsūtit Liepajas baznicai zvanu un noraidit uz turieni ari
bēriniekus ar viņu apbedišanu, ko viņi līdz šim liegušies
darit. Tur tad mācitajs varetu galigi iznīdet viņu netikumus."
Nav šaubu, ka te meklejama vecu vecā kulta vieta saistita ar līķu
apbedišanu, kādas Kurzemē nav retums. Tadag mēs šos nelielos
uzkalniņus pazīstam zem nosaukumiem: baznicas kalns, elku kalns,
klostera kalns, karu kalns un tamlīdzigi. Ordeņa un biskapa nestai
kristigai ticibai grūti nācās sacensties ar veco vietejo religiju,
kura īstenibā bija daudz cēlaka tikumos, nekā asinim aptraipitā
apspiedeju māciba. Sākumā brīvais līgums starp ordeni un kūriem
atstāja pēdejiem vēl svabadas rokas kalpot saviem dieviem agrakās
svētnicās. Tā 1252.g. no ordeņa izdotos noteikumos par malkas
iegūšanu garīdzniekiem aizliegts kokus cirst senajās svētbirzēs.
Sirmā sākumā, kamēr zemē
vēl valdija savās pilīs pašu virsaiši, balstidamies uz savu
varonigo karaspēku, ordenis un garīdzniecibabija spiesta padoties
to parašām un noteikum. Ar viltu, uguni un zobenu tika beidzot
salauzta kūru fiziskā vara, bet ar to vēl nebija iekarotas to
sirdis. Garīdznieciba mekleja ceļus, kā piekļūt un iznīdet seno
dievu kultu, lai ar kristigās baznicas palīdzibu tos padaritu lēnus
un padevigus jaunajiem kungiem. Tie veikli saduļķoja seno atziņu
par dievibu, maskojot to ar kristiguma jegu. Nevaredami novērst
sapulcešanos elku kalnos, tie ceļ tur savas pirmās baznicas un
klosterus, pārdēvejot šos kalnus attiecigā vārdā. Baznicās
tie atļāva upuret vēl pēc senās parašas, kā tas minets
Sventajas baznicas protokolā no 1560. g. Tāpat senas svinamas
dienas, kurās tauta sapulcejas savās svētnicās, tika piešķirtas
kādam bībeles svētajam. Tā ari Liepajā pazīstamā Sv.Annas
diena uzskatama ka kristigās ticibas laikā aizmaskota seno
liepajnieku svētku diena. Lai novērstu ļaužu sapulcešanos
Liepajas svētajas vietas, kur upureja senajiem dieviem, tad
garīdznieciba nosauc šo dienu par sv, Annas dienu, sarīkodami
gadatirgu un dievkalpošanu sv Annas baznicā. Tādā kārtā radās
misrtojums, kuru no vienas puses vareja apzīmet it kā par kristigas
ticibas iestādijumu, bet īstenibā ta bija ta pate senu senā kūru
dievturiba, kāda vēl pastāveja vairakus gadu simteņus pēc
kristigās baznicas nodibinašanas.
Veco kapu uzkalniņš Liepajā
ari uzskatams kā senā kulta vieta, kuru pirmie garīdznieki
mēginaja iekarot, ceļot te pirmo kristigo baznicu. Bet tiklīdz
baznicu nojauc, pārceļot to uz citu vietu, (1587.g.), te
sapulcejušies bērinieki atkal nododas "visadai elku dievibai",
kas saistas ar atmiņam par tēvu tēviem.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru