Mūsu, indoeiropiešu, priekšteči - Vēdu viedie bramaņi,
cilvēces senāko filozofisko tekstu
Upanišadu rindās pauduši atziņas, kuras
neizsakāmi vienkārši un reizē dziļdomīgi raksturo tās izjūtas, ko izjutu
savā sirdī jau tad, kad neko daudz par pasauli un dzīvi vēl nezināju. Kad
saskāros ar atsevišķām trīs tūkstošus gadu
senajām Upanišadu rindām, tās
mani piepildīja ar tādām atklājuma prieka trīsām, kādas es līdz šim nebiju
piedzīvojis. Iedomājieties, ka ilgi, ilgi meklējat vārdus gandrīz netveramai
zinībai savā sirdī un pēkšņi tos izlasāt
vai kāds jums tos pasaka - tas ir neaizmirstami. Līdzīgā veidā sirds palīdz
cilvēkiem atrast sūtības ceļu un dzīves
skolotāju. Ko tad es izlasīju?
Es
izlasīju vienkāršas rindas, kas man atklāja
Visuma pirmavota un cilvēka dvēseles saikni : „mazāka par vismazāko ,
lielāka par vislielāko – dvēsele (dievišķais
es) elpo svētslēptā cilvēka sirdī”. Es izlasīju par garīgās izaugsmes alkām: „vadi mani no neīstā pie patiesības, vadi
mani no tumsas gaismā, vadi mani no nāves nemirstībā” un mūsu dzīves sūtību: „no aizsaules sajūsmas
mēs atnācām, zemes sajūsmā mītam, savas lomas spēlējam un sava ceļa izskaņā
debess sajūsmā mēs atgriežamies”. Garīgā
dzīve sākas cilvēkā ar jautājumu : “kas
es esmu?” un pamudinājumu : „Iepazīsti/izzini sevi!”. Šis aicinājums, kas ir kļuvis par devīzi ne vien sengrieķu , bet
arī visas rietumu filozofijas vēsturē, izskanēja Upanišadās labu laiku pirms indoāriešu ciltis ienāca
Senās Grieķijas zemē un uzcēla Delfu tempļa vārtus.
Katrs no mums nes
sevī sirds viedumu – dažkārt to
apzīmējot ar vārdu ticība , lai gan tas ir tikai nosacīti piemērots apzīmējums.
Mums ir apjausma, taču lai to pilnā mērā atklātu, ir nepieciešama garīga
tiecība, iekšējs sirds sauciens, kas neļauj cilvēkam dzīvot pašapmierinātībā, un elastīgs, tīrs prāts. Ja sirdī mēs būsim
atvērti kā bērni un mūsu prāts būs
neapdullināts un skaidrs, tad ar sirdi mēs
spēsim viegli atpazīt patieso,
mēs spēsim augt no mazākas patiesības uz lielāku, dziļāku
patiesību; no mazākas gaismas un prieka uz lielāku gaismu un dvēseles sajūsmu;
mēs spēsim atpazīt to, kas vieno. Loģika un intuīcija saskaņosies iekšējā skaidrībā un priekā, jo sirds viedums
valdīs pār prāta nedrošību.
Cilvēkam vairs nav
vienkārši jātic tur , kur tas zina ar sirdi. Visaugstākā esamība un
klātbūtne sirdī man ir tik uzskatāma, kā
lietu pasaule visapkārt. Dievs ir tuvāks cilvēkam par jebko, tuvāks par
radinieku, eņģeli vai pat savu elpu -
Augstās Jogas un sirds meditācijas
ceļš ļāva man to piedzīvot, un esmu priecīgs, jo jūtu nemitīgi – nāves
nav, miršana un dzimšana ir tikai zibšņi uz mūžīgās dzīves ceļa, kurā meklējam sevi vai arī - Visaugstākais meklē
sevi. Mūsu dvēsele ir dievišķa dzirksts – nezūdošais zūdošajā. Ja mēs to apjaušam
ar visu savu būtību, bailes aiziet, ciešanas noslāpst, bet miers un gandarījums
vairojas. Kā tuvoties šai apjausmai? Veltot ik dienas laiku ne
tikai parastām ēdienreizēm, bet arī tam, lai pabarotu savu iekšējo būtību
– dievišķo bērnu sevī – ar lūgšanas un
meditācijas starpniecību. Īstas lūgšanas un
patiesas meditācijas. Ja lūgšanas
vārdos ir sirds klātbūtne un nesavtība,
ja tai rūp saskanība un vienotība, tad tā ir īsta.Ja, gatavojoties
meditēt , mēs koncentrējamies uz mūsu sirds tīrākajām, nesavtīgākajām jūtām un
cenšamies būt tajās mierā , pašaizliedzībā un pateicībā, tad tā ir patiesa
meditācija.
Bieži rodas neskaidrības sakarā ar to, kas ir un kas nav
meditācija, ar ko tā atšķiras no lūgšanas. Ilggadējais sabiedriskās miera
meditāciju grupas vadītājs ANO mītnē
Ņujorkā , UNESCO miera balvas un
Mātes Terēzes ordeņa laureāts Šrī
Činmojs(1931-2007) manuprāt, ļoti
kodolīgi atklāj šo jautājumu.
Nupat latviski apgādā „Zvaigzne ABC” klajā nāk
šī autora populārais darbs
„Prieka spārni” , kur mēs varam lasīt sekojošas rindas:
„Atšķirība starp lūgšanu un meditāciju ir šāda: lūdzoties mēs jūtam, ka mūsu esamība līdzinās aizvien pieaugošai liesmai. Lūgšanas būtība ir sasniegt Dievu, kāpjot uz augšu. Meditācijā mēs iemetam sevi neizmērojamā, bezgalīgā miera un sajūsmas jūrā vai arī aicinām šo neizsmeļamo Plašumu ienākt mūsos. „
Lūgšana un meditācija ir kā vienas monētas divas puses. Tās
abas ir ļoti efektīvas. Kad es lūdzos, es runāju, Dievs klausās. Kad meditēju,
Dievs runā, es klausos. Lūdzoties mēs paceļamies pie Dieva; kad meditējam,
Dievs nonāk pie mums. Galu galā - abējādi gūstam to pašu rezultātu. Taču mums
jāsaprot, ka lūgšanas laikā mēs jūtamies šķirti no Dieva. Mums šķiet, ka Dievs
atrodas vienā vietā, bet mēs kādā citā. Mēs paceļam augšup skatienu un saucam
Viņu, bet nezinām, kad un kā Viņš atbildēs uz mūsu lūgšanām. Meditācija saka:
“Dievs nav nedz akls, nedz kurls. Viņš zina, kas jāpaveic, lai piepildītu Sevi
manī, caur mani. Es uzturēšos apgarotā klusumā.” Augstāko no lūgšanām ir
izteicis Kristus: “Tava Griba lai notiek!” Šajā lūgšanā sākas meditācija. Kur
lūgšana beidz savu ceļojumu, sākas meditācija.
Meditācija ir kā gremdēšanās jūras dzīlēs, kur viss ir kluss un rāms.
Virspusē var būt daudz viļņu, bet dzelmi tie neskar. Savos dziļumos jūra ir
pats klusums. Sākot meditēt, mēs mēģinām sasniegt iekšējo būtni, savu patieso
būtību jeb jūras dzīles. Tad, ja no ārpasaules nāks viļņi, tie mūs neaizsniegs.
Bailes, šaubas, uztraukums un visa zemes kņada ir aizskalota prom, jo mūsos valda
nesatricināms miers. Domas mūs nespēj traucēt, jo mūsu prāts ir pats miers,
pats klusums, pati vienotība. Līdzīgi zivīm jūrā tās lēkā un peld, taču
neatstāj mūsos pēdas. Atrodoties savā augstākajā meditācijā, mēs izjūtam, ka
esam jūra un jūrā mītošais nespēj mūs traucēt. Mēs jūtam, ka esam debesis, un
visi garām lidojošie putni mūs nespēj traucēt. Mūsu prāts ir debesis, un mūsu
sirds ir bezgalīgā jūra. Tā ir meditācija.”
Izcilie meditācijas meistari
arvien uzsvēra un uzsver
meditācijas, lūgšanas un visas garīgās prakses kopumā saikni ar sirds šķīstību, mieru,
klusumu , patiesumu, līdzcietību un tikumiskumu. Ja kāds, kurš tiek uzlūkots
par garīgu autoritāti vai jogas skolotāju, nemāca un neciena sirds tikumiskās
īpašības , tad tas ļauj apšaubīt viņa kompetenci un labo gribu. Ir vēl pāris lietas – ja garīgs skolotājs
jogā uzlūko sevi par vienīgo autoritāti
vai savu skolu par vienīgo
pilnvērtīgo garīgo ceļu, tad tā vairs nav joga, bet reliģija. Garīgās pilnveidošanās filozofija Vēdās un
Jogā uzsver, ka ceļi var būt dažādi , bet Pirmsākums ir viens. Patiesība/Dievs ir viens, tik viedie to dēvē
dažādos vārdos. Bet kā lai mēs atpazīstam to, kā mums aiz dažādiem vārdiem
nepazaudēt ceļu? Un šeit nāk talkā mūsu iedzimtā sirds spēja, mūsu intuīcija un
īpašā zināšana, ticība labajam. Antuāns de Sent- Ekziperī pauda zelta domu savā darbā „Mazais princis”:
“Būtiskais nav acīm saskatāms, modra vien sirds”.
Mūsu sirds patiesums, tīrība, mīlestība un nesavtīgums rāda
un rādīs mums īsto ceļu, bet, ja mēs
sekosim tikai ārējiem vārdiem, taustāmajam, tradīcijām vai prāta formulām, mēs
varam apmaldīties, jo prāts nav kompetents padomdevējs tajā, ko saskatīt spēj vien tīra sirds.
Savukārt, lai šī sirds spēja attīstītos, mums ir vajadzīga ikdienas vingrināšanās lūgšanā ,
meditācijā un kalpošanā līdzcilvēkiem, dabai un sabiedrībai. Nav aizas starp Dievu un Dieva radīto -
Visaugstākais aptver visu, pauž visu , ir visā un stāv pāri visam - iedvesmojot katru iet ceļu no šaurākas
uztveres un seklāka redzējuma uz Viņa Paša plašumu, bezgalību un nemirstību.
Tik tā ir īstenojams Jēzus slavenais aicinājums: „Esiet kā mūsu Debesu Tēvs”,
kas nāk līdz ar atgādinājumu: „Debesu valstība ir jūsos”.
Meditācija, ja tā ir patiesa– nav nekāda „astrālā interneta
pieslēgšana”. Gan senā, gan mūsdienu meditācijas pieredze akcentē, ka
meditācija ir spēcinošs un labestīgs klusums;
meditācijā noris mūsu dvēseles un Radītāja saruna bez vārdiem caur mīlestību un klusumu; tā nav ekstātiska eiforija, klaigāšana, suģestējoša
pašiedvesma vai hipnotiska neiro-lingvistiska programmēšana, bet gan sirds plašuma piedzīvojums; nevis balsu
dzirdēšana, auru redzēšana vai vēl naivāk - iznākšana ārpus ķermeņa un lidošana astrālos tuneļos, bet gan sevis kā Dieva bērna savā sirdī apjausma šeit
un tagad.
Kur gan patiesi viedam
lidināties, ja sirds dziļumā ir bezgalīgas gaismas avots un mūsu iekšējais
stūrmanis ir pats Visuma Radītājs? Ja
cilvēks neapjauš un neseko šai vienkāršajai patiesībai , tad viņam īsti nav
izpratnes par garīgo realitāti. Ja
cilvēks tā vietā, lai mācītos klusumu
sirdī, meklē asākas un spalgākas izjūtas , lēkā un kliedz alejuja vai Allah
akbar (Allahs ir dižs), tad kā gan viņam
sadzirdēt savas dvēseles čukstus?
Meditācijas sūtība ir atklāt augstāko un labāko cilvēka sirdī
un palīdzēt tam kļūt saskanīgam ar sevi un pasauli. Jo meditācijas ir garīgās
jeb augstās jogas kodols, bet joga nozīmē nosvērtu un apzinātu
vienotību (nevis ekstātisku lēkāšanu vai eiforisku lidināšanos) ,
saskanību ar sevi un Radītāju visā.
Daudzus gadus no darba brīvajā
laikā , sabiedriskā kārtā vadot sirds meditācijas nodarbības, esmu ievērojis
arī to, ka narkotiku , t.sk. „zālītes”,
alus un citu apreibinātāju agresīvās
reklāmas iespaidā internetā rodas aplams
priekšstats, ka meditācijas joga var būt ar to apvienota. To ļaužu vidū, kuri
grib mākslīgi stimulēt savu radošumu, reibināmie tiek miksēti ar vārdu
meditācija. Šeit izklaides un iekšējās pilnveidošanās miksētāji būs jāsarūgtina
– lai arī reibums un dullums var tikt raksturots kā meditatīvs stāvoklis,
tas nav savienojams ar meditāciju kaut vai viena
paša iemesla dēļ– tas vairo aprobežotību, morāli notrulina, grauj
atbildību un veselību, kas ir tiešie meditācijas jogas augļi. Kad Joga veidojās pirms trim tūkstošiem gadu
, tad tās kodols bija koncentrēšanās,
savācot uzmanību uz cēlāko un tīrāko sevī un nomierinot elpu. Meditācijā
ļaujot tam mazajam cēluma un gaismas pumpuram savā sirdī ar labvēlību un iztēles atbalstu lēnām plaukt un
paplašināties, kā paplašinās apvārsnis, kāpjot kalnā.
Meditāciju mācās , mācoties koncentrēties. Ja nav lāga
koncentrēšanās, ja nav lāga sēklas sētas, tad velti laisti un gaidi, -
meditācijas puķu dobē nekas neaugs. Sākumā iemācies noturēt uzmanību uz cēlāko
un tīrāko savā sirdī un vien tad ļauj tam augt! Šī apzinātā augsme un skaidrā
modrība, kuru mācās caur regularitāti, arī atklāj mums meditācijas bagātības.
Vēl ir svarīgi piebilst sekojošo - nav tā, ka meditācija būtu
kādam nepiemērota vai kāds nespētu to apgūt – tas ir tikai piemērotas pieejas
un uzcītīga, regulāra darba jautājums.
(Vienīgais izņēmums ir rīcībnespēja/nepieskaitāmība ar garīgiem traucējumiem, jo tie neļauj
praktizēt apzinātību, - šiem cilvēkiem labāk piemēroti fiziskie
vingrojumi.) Vēdu bramaņi ievēroja cilvēkam iedzimto spēju
piedzīvot spontānus vienotības,
saplūsmes brīžus ar dabu, visumu – tad viņi
nolēma šo iedzimto spēju kopt un vingrināt, lai tā kļūtu līdzsvarota un
apzināta, lai cilvēks varētu dzīvot, ikdienā daudz dziļāk redzot lietas un
daudz plašāk uztverot norises sev apkārt.
Tieši iedzimtās meditācijas spējas izkopšanas un pilnveidošanas darbs
tika nosaukts par jogas praksi jeb praksi būt
sajūgtam vienā veselumā ar dvēseli
un Dievu, nevis nojūgties ar apreibinošiem līdzekļiem vai apdullināties ar
skaļu ārdīšanos lielās grupās, kas raksturīga manipulatīvajām psiholoģijas un vudu maģijas praksēm.
Jo vairāk
cilvēks meditācijā izkopj iekšējo mieru un sirds apzinātību, jo mazāk viņš tiek
pakļauts visāda veida ietekmei no malas un manipulācijām, tostarp arī
politiskajām. Meditācija ir ārkārtīgi
praktiska lieta, – ja ikdienā mājās un
arī darbā varu mazāk uztraukties par sīkumiem, mazāk vilties un dusmoties nieku
dēļ, ja man ir gaišāks un radošāks skatījums uz lietām – protams, vinnētājs
esmu gan es pats, gan mana veselība , gan tie ļaudis , kas ir man līdzās. Tāpat pamazām vingrinoties sirds meditācijā
uz mieru un tīrību, kļūst skaidrāk redzams, ko var mainīt un uzlabot dzīvē, lai
būtu mazāk lieku tēriņu un emocionālu
zaudējumu. Padarot meditācijas praksi
par daļu no ikdienas rituma, mēs ar laiku neizmērojami kāpinām savu dzīve
kvalitāti. Mēs kļūstam par labākiem šīs zemes un visas pasaules pilsoņiem.
Pasaule mainās mainoties mūsu attieksmei. Sākam ar sevi un mums līdzi sekos viss
pārējais. Arī Laime ataust no sirds
dzīlēm. Dzīvosim tā , lai sirds nav apmākusies – meditācija un lūgšana palīdzēs
mums, neatkarīgi no mūsu uzskatiem! Galvās mīt juceklis, sirdī dīgst un aug
skaidrība, miers un vienotība. Mūsu
Latvija gaida uz katru cilvēku, kurš apņemas pilnveidot un kopt sevi – jo
kopjot sevi, mēs kopjam to zemi, kura ir mūsu mājas, un kalpojam ikkatram, kas
ir mums līdzās. Mums nav tik ļoti
vajadzīgi intelektuāli spīdoši cilvēki, cik mums ir vajadzīgi cilvēki ,kuru
prāts ir pakārtots sirds labestībai. Sirds meditācija ir ļoti vērtīgs palīgs
šajos centienos.
Tautasdziesma
mums atgādina par patieso garīgo
tiecību -” Dod Dieviņi kalnā kāpt, ne no kalna lejiņā!” Dod Dieviņi
tiekties un augt iekšēji un ārēji, nebīties darba, nebīties trūkumu un
nepilnību, bet skatīt un katru dienu pārskatīt to labo, ko esam darījuši un ko
gatavojamies darīt un to labo, ko citi darījuši un gatavojas darīt – vienīgi
tam ir patiesa vērtība, ja vēlamies augt , nevis izčākstēt vaimanās par
pagātni.
Sākot gadu, atcerējos Šrī Činmoja dzejas rindu, ko var
uzlūkot arī kā moto visam gadam – izelpo pagātnes putekļus, ieelpo nākotnes
aromātu!
Valdis
Svirskis
Ceļā pie lasītāju sirdīm meditācijas meistara Šrī Činmoja grāmata «PRIEKA SPĀRNI»
Pie latviešu
lasītāja dodas izcilā mūsdienu meditācijas meistara, mūziķa, mākslinieka,
Mahātmas Gandija miera balvas un UNESCO medaļas laureāta Šrī Činmoja
(1931-2007) grāmata «Prieka spārni». Grāmatu tulkojis filosofijas un reliģisko
ideju pasniedzējs un Šrī Činmoja māceklis Valdis Svirskis. Grāmatu klajā laidis
«Apgāds Zvaigzne ABC».
Grāmatas
vāku rotā autora zīmēts putns, kas jau ir atvēzējis spārnus lidojumam un ir
gatavs būt par mūsu ceļvedi iekšējā miera un dvēseles piepildījuma meklējumos.
Šajā darbā lasītājs varēs iepazīties ar dziļu un reizē ļoti vienkāršu skatījumu
uz meditāciju un garīgās pilnveidošanās pamatvērtībām – mīlestību, līdzcietību,
iekšējo mieru, patiesumu, piedošanu, prieku, pacietību utt. Grāmatas vērtību
nosaka tas, ka atšķirībā no vairuma līdz šim latviešu valodā izdotajām šādas
tematikas grāmatām «Prieka spārnu» autors nav citu cilvēku ideju pārstāstītājs
vai teorētiķis, bet gan tiešas iekšējās pieredzes nesējs, kas kopš 12 gadu
vecuma sasniedzis augstākās jogas pakāpes un 37 gadus sabiedriskā kārtā vadījis
miera meditācijas grupu ANO mītnē Ņujorkā.
Grāmatas
lappusēs vienkāršā un sirsnīgā veidā atklājas viņa gadu desmitu pieredzes
bagātība. Grāmatu ir viegli lasīt, un tai ir liels ierosmes spēks, tā var
iedvesmot mūs tiekties pēc izaugsmes un atbalstīt savu tautu un cilvēci to
tīrākajos un patiesākajos centienos.
Garīgās un fiziskās pilnveidošanās
tematika, meditācija, joga kļūst arvien aktuālāka un arī Latvijā jūtami pieaug
to cilvēku skaits, kas iedziļinās šādos jautājumos un meklē savu ceļu, savas
atbildes uz dzīves lielajiem jautājumiem.
Šrī Činmojs tiecas parādīt to, cik nozīmīgas ir tikumiskās
vērtības mūsdienu cilvēka un sabiedrības dzīvē; viņš uzsver, ka tieši
tikumiskās vērtības un to izkopšana ir meditācijas un jogas pamatsūtība, kas
var viegli piemirsties, sastopoties ar neskaitāmām reklāmām, kurās joga
asociējas vien ar vingrošanu slaidumam, bet garīgā pilnveidošanās līdzinās
ceļojumam uz tālām zemēm vai kādu mistiku.
Grāmata sniedz praktiskus padomus, kā pārvarēt
šķēršļus, kurus mūsu dzīvē rada nedrošība, šaubas, nemiers, skaudība un bailes.
Ja cilvēks tieksies būt patiess savās domās, tīrs savās jūtās, tad viņam
nevajadzēs dzīties pēc laimes, jo tā pati steigsies viņam pretī. Ja esam
pieļāvuši kļūdu, neskatoties uz vislabākajiem centieniem, mums jāatceras, ka
labāk ir tiekties pilnveidot sevi, nevis vaimanāt par pagātnes neveiksmēm.
Autors
atgādina lasītājam, ka «vienīgi apmierinot iekšējās dzīves izsalkumu, patieso
nozīmi iemanto arī mūsu ārējā dzīve… katram no mums ir jātiecas darīt otru
laimīgu, jo, vienīgi esot laimīgiem, mums var būt miers. Ja mums izdosies
patiesi un ar mīlestību kādu padarīt laimīgu, tad šim cilvēkam būs vienīgi
labestīga attieksme pret mums. Tā no laimes mēs iemantojam mieru un no miera
iegūstam laimi.»
«Mūsu sabiedrībai ļoti svarīgi ir
apjaust sirds vienojošo spēku, lai pārvarētu nedrošību un negatīvismu. Kā tad
var rasties šāda izmaiņa sabiedrībā? Vien tā, ka katrs no mums centīsies
praktiski spēcināt savas sirds īpašības, savus prieka spārnus.»
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru