8.marts?
8. marts. Ko
svinēt?
Klāra Cetkina, 8.marta
"māte", ne velti par svinību dienu izvēlējusies tieši
šo datumu - 1910.gadā tas sakritis ar ebreju svētkiem Purim, kurus
svin saistībā ar notikumu senebreju vēsturē, kad persiešu
ķēniņiene Estere izglāba ebrejus no iznīcināšanas. (
http://woman.delfi.lv/dzivesveids/atputa/8martam-100.d?id=37226883)
Izmanīgā ebrejiete prata likt lietā savu
valdzinājumu, lai panāktu no Ahasvera solījumu izpildīt jebkuru
viņas vēlēšanos. Apreibis no vīna un mīlas priekiem ķēniņš
dvesa Esterei: „Kāds ir tavs lūgums, ķēniņiene Estere? Lai tas
top izpildīts!” Audžutēva Mordohaja samācīta, mīlas
priesteriene atklāja Ahasveram savu tautību un pavērsa valdnieka
dusmas pret ebreju nelabvēli Hamanu. Aizvainoto augstmani pakāra un
represijas pret ebrejiem tika atceltas.
Taču Mordohajs alka vēl asiņu un Ahasvers,
Esteres burvīguma apmāts, atļāva ebrejiem atriebties saviem
ienaidniekiem, kā vien tiem kārojas. Ebreji nokāva visus savus
ienaidniekus. Nomaitādami tos, viņi izdarījās ar pretiniekiem pēc
sirds patikas. Persijas galvaspilsētā Sūsās ebreji
iznīcināja piecsimts vīru. Viņi pakāra arī desmit Hamana dēlus
Paršandatu, Dalfonu, Aspatu, Poratu, Adalju, Aridatu, Parmaštu,
Arisaju, Aridaju un Vajzatu. Par godu bērnu noslepkavošanai Purima
rituālā ir ieviests Nešima Ahat – viens elpas vilciens, kurā
jāizrunā desmit noslepkavoto Hamana dēlu vārdi, tādējādi
uzsverot, ka puiši tika pakārti vienlaicīgi. Tomēr ar to nebija
gana. Ebreji nokāva Sūsās vēl trīssimts vīriešus. Valsts
mērogā viņi nogalināja septiņdesmit piecus tūkstošus persiešu.
Nāvei nolemtie nevarēja pretoties, jo visu zemju lielkungi, ķēniņa
vietvalži, pārvaldnieki un ierēdņi bailes no Mordohaja palīdzēja
ebrejiem. Nonāca līdz tam, ka, bīdamies par savu dzīvību, daudzi
persieši uzdevās par ebrejiem. Karnevāls Purima laikā ir
ņirgāšanās par šiem nelaimīgajiem.
Maskarāde ļauj dzīrotājiem caur laikmetu
griežiem vēlreiz izbaudīt persiešu kaunā krišanu. Pēc
vērienīgās asinspirts, ebreji atpūtās ādāra mēneša
četrpadsmitajā datumā un padarīja to par dzīru un prieka dienu.
Bet ebreji Sūsās uzdzīvoja ādāra mēneša piecpadsmitajā dienā.
Mūsdienās piecpadsmitajos datumos ebreji līksmo Jeruzalemē, kas
pēc sava nozīmīguma pielīdzināta Sūsām. Pēc noorganizētā
masu slaktiņa Mordohajs tika vezīra godā un bija otrais valstī
pēc ķēniņa Ahasvera. Ebreji viņu cienīja, jo viņš gādāja
par labklājību visam savam dzimumam. Persijas iezemieši to izjuta
uz savas ādas – ķēniņš Ahasvers uzlika nodevas visai zemei un
jūras
salām.(
http://www.dievzeme.lv/index.php?option=com_content&view=article&id=18:vai-dsim-hamana-ausis&catid=5:analtiskais-viedoklis&Itemid=4)
Lai nu kā, iepriekšējā gadsimtā, sākotnēji
tiešām šī diena nav vis veltīta visam daiļajam dzimumam, bet
sievietēm - cīnītājām par sieviešu tiesībām, revolucionārēm,
strādniecēm. Padomju Savienībā no 1965.gada 8.marts bija
brīvdiena un, lai arī tur reizēm valdīja pārprasts dzimumu
vienlīdzības princips - sak, arī sieviete var būt
asfaltbetonētājs, traktorists, tomēr ar laiku šie svētki kļuva
par visu PSRS sieviešu svētkiem un daļēji arī par māmiņu dienu
- 8.martā bērni pasniedza savam mammām pirmos pūpolzariņus un
savus zīmejumus ar laba vēlējumiem, tādējāji izskaužot
kristīgās baznīcas Mātes dienu, kā arī mīlestības svētkus
Svētā Valentīna dienu, kuras tradīcija kristīgajā Eiropā nāk
no V
gs..(
http://woman.delfi.lv/dzivesveids/atputa/8martam-100.d?id=37226883)
8. marts - purims (pēc vecā stila 23.
februārī)
Lai pasaulei uzspiestu svinēt 75000 persiešu
masu slepkavību, ko žīdi sauc par purimu tika masonu pakļautībā
esošās valstīs ieviesta tā saucamā sieviešu diena.. Vairāk par
to Juri Lina grāmatā «Zem skorpiona zīmes» 233. lpp.
Esteres
grāmata
[3] Un visu zemju lielkungi, ķēniņa vietvalži,
pārvaldnieki un ierēdņi palīdzēja jūdiem, jo bailes no
Mordohaja bija sagrābušas viņus savā varā.
[4] Jo
Mordohajs bija liels ķēniņa pilī, un viņa slava izgāja pa visām
zemēm; cieņa pret Mordohaju un viņa cēlums kļuva arvien
lielāki.
[5] Tā jūdi kāva visus savus ienaidniekus,
cirzdami ar zobenu, slepkavodami un nomaitādami tos, un viņi darīja
saviem ienaidniekiem pēc savas patikas.
[6] Arī Sūsas pilī
jūdi nokāva un iznīcināja pieci simti vīru.
[7] Un viņi
nokāva arī Paršandatu, Dalfonu un Aspatu,
[8] Poratu,
Adalju un Aridatu,
[9] Parmaštu, Arisaju, Aridaju un
Vajzatu,
[10] desmit Hamana, Hammedata dēla, jūdu
ienaidnieka, dēlus, bet viņi neizstiepa savu roku pēc
laupījuma.
[11] Tajā pašā dienā Sūsas pilī nokauto
skaits tika paziņots ķēniņam.
[12] Un ķēniņš sacīja
ķēniņienei Esterei: "Sūsas pilī vien jūdi ir nokāvuši un
iznīcinājuši pieci simti vīru un arī desmit Hamana dēlus. Ko
gan viņi nav izdarījuši tad pārējās ķēniņa zemēs! Tomēr
kāds ir tavs lūgums? Lai lūgtais tev top piešķirts! Un kāda vēl
ir tava vēlēšanās? Lai tā top izpildīta!"
[13] Un
Estere sacīja: "Ja tas ķēniņam patīk, lai jūdiem, kas ir
Sūsās, top dota vaļa rīkoties pēc šīs dienas pavēles arī vēl
rīt, un Hamana desmit dēlus lai pakar pie karātavām!"
[14]
Tad ķēniņš sacīja, lai tas tā top darīts, un Sūsās
izsludināja ķēniņa pavēli, un desmit Hamana dēlus pakāra.
[15]
Jūdi, kas bija Sūsās, sapulcējās arī četrpadsmitajā ādāra
mēneša dienā, un viņi nokāva Sūsās vēl trīs simti vīrus,
bet viņi neizstiepa savu roku pēc laupījuma.
[16] Un
pārējie jūdi, kas bija ķēniņa zemēs, arī apvienojās un
uzstājās par savu dzīvību un panāca mieru no saviem
ienaidniekiem; viņi nokāva septiņdesmit pieci tūkstošus no tiem,
kas viņus nīda, bet viņi neizstiepa savu roku pēc
laupījuma.
[17] Tas notika ādāra mēneša trīspadsmitajā
dienā, un viņi atpūtās tā četrpadsmitajā dienā un padarīja
to par dzīru un prieka dienu.
[18] Bet jūdi, kas bija Sūsās,
sapulcējās mēneša trīspadsmitajā un četrpadsmitajā dienā un
atpūtās tā piecpadsmitajā dienā, un padarīja to par dzīru un
prieka dienu.
[19] Tādēļ jūdi, kas dzīvo ciemos un
miestos, pārvērš ādāra mēneša četrpadsmito dienu par prieka,
dzīru un svētku dienu, kad sūta ēdienus cits citam.
[20]
Un Mordohajs uzrakstīja šos notikumus. Un viņš sūtīja vēstules
visiem jūdiem, kas bija visās ķēniņa Ahasvera zemēs, tuviem un
tāliem,
[21] lai uzliktu viņiem par pienākumu svinēt ādāra
mēneša četrpadsmito dienu, arī tā piecpadsmito dienu katru gadu
-
[22] kā dienas, kurās jūdi ir panākuši mieru no saviem
ienaidniekiem, un kā mēnesi, kurā bēdas viņiem ir pārvērtušās
par prieku un sēras par svētku dienu, padarot šīs dienas par
dzīru un prieka dienām, kad sūta cits citam ēdienus un dāvanas
trūcīgiem.
[23] Tā jūdi pieņēma kā paražu to, ko viņi
toreiz bija iesākuši darīt un ko Mordohajs viņiem bija savās
vēstulēs ieteicis, tāpēc
[24] ka agagietis Hamans,
Hammedatas dēls, visu jūdu ienaidnieks, bija gan sataisījies pret
jūdiem, lai viņus iznīcinātu, un bija metis pūr, tas ir, meslus,
lai viņus izdeldētu un iznīcinātu,
[25] bet, kad Estere
griezās ar lūgumu pie ķēniņa, ķēniņš bija pavēlējis ar
rakstu, lai Hamana ļaunais nodoms, ko tas bija iecerējis pret
jūdiem, krīt atpakaļ uz viņa paša galvu un lai pakar viņu un
viņa dēlus pie karātavām.
[26] Tādēļ šīs dienas sauc
pūrīm, pēc vārda pūr. Un šīs vēstules satura dēļ un visa tā
dēļ, ko viņi bija redzējuši un piedzīvojuši,
[27] jūdi
apņēmās un uzlika par pienākumu saviem pēcnācējiem un visiem,
kas pieslējās viņiem, ka viņi nepalaidīs, bet svinēs šīs
divas dienas, kā viņiem ir rakstīts priekšā, viņu pašu stingri
noteiktā laikā ik gadus;
[28] ka šīs dienas tiktu
pieminētas un svinētas katrā paaudzē, katrā dzimtā, katrā zemē
un katrā pilsētā; šīs pūrīm dienas nedrīkst iznīkt no jūdu
vidus, un to piemiņa nedrīkst zust starp viņu pēcnācējiem.
[29]
Tad ķēniņiene Estere, Abihaila meita, un jūds Mordohajs ar visu
savu ietekmi rakstīja otru vēstuli par pūrīm, lai tos
apstiprinātu.
[30] Un viņš izsūtīja visiem jūdiem
Ahasvera valstī, uz simts divdesmit septiņām zemēm, vēstules,
kas bija pilnas ar miera un patiesības vārdiem,
[31] lai
apstiprinātu šīs pūrīm dienas noteiktā laikā, kā viņiem jūds
Mordohajs un ķēniņiene Estere bija noteikuši un kā viņi paši
sev un saviem pēcnācējiem to bija apstiprinājuši līdz ar
priekšrakstiem par gavēšanu un vaimanāšanām.
[32] Un
Esteres pavēle apstiprināja šos noteikumus par pūrīm; un tas
tika ierakstīts grāmatā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru