Latviskā
dzīvesziņa
Līdz
ar krustnešu ierašanos tika grauta mūsu senču dzīvesziņa, kuras
priekšstati mūsu rīcībā nonākuši caur dainām, teikām,
sakāmvārdiem un citām tautas garamantām. Tā no paaudzes paaudzē
nodeva universālās zināšanas par šīs pasaules kārtību, Visuma
likumiem, struktūru, Gara, Dvēseles un Miesas vienotību, kas
saistīšanās vajadzībām tika personificēta Dieva, Laimas, Māras
un tiem pakārtotos tēlos. Senākajās garamantās, ko nav
izkropļojusi kristietības ietekme, redzama loģiska, skaidra un
vienkārša sistēma – pie Dieva vēršamies pēc padoma kā pie
Augstākā saprāta ( vārda Dievs sākotnējā nozīme ir Debesis
visās izpausmēs un aspektos, šodienas izpratnē tas ir Visums. Tā
grafiskais simbols ir pusloks, kas asociējas ar debesjumu.) No Tā
sagaidām radošumu, atbildes uz jebkuru jautājumu. Visuma
materiālā, fiziskā, enerģētiskā izpausme ir personificēta
Māras tēlā (grafiskais simbols krustukrusts, saukts arī par
ugunskrustu), kas savukārt izpaužas visa veida mātēs (Meža māte,
Zemes māte u.c.) un enerģētiskajās izpausmēs kā uguns, zibens
un pērkons. Savukārt Laimas (Laimes) tēlā redzam dvēseles dzīves
uzdevumu izpildījumu jeb likteni (grafiskais simbols kāšukrusts
jeb svastika, sanskritā nozīmē laimi), kuras izpausme Dēkla
atbild par bērnību, Dārta par darbīgo mūžu un Kārta par mūža
noslēgumu. Dainās un teikās aprakstīti arī Dieva dēli un Saules
meitas kā reālas būtnes, nākušas no Debesīm (Dieva) un
ietekmējušas mūsu dzīvi dažādos apstākļos, arī Saules gada
ritējumā. Mūsu senču dzīve gadu tūkstošiem ritējusi saskaņā
ar dabu, harmonijā ar Visumu, pašpietiekamā dzīvesziņā, kurā
garīgie, dvēseliskie un miesīgie aspekti netika dalīti, bet
darbojās organiskā kopībā. Okupantu vardarbīgi uzspiestā
reliģija kalpoja par kosmopolītisku instrumentu pakļauto tautu
paverdzināšanai, turēšanai garīgā tumsībā un paklausībā.
Šim nolūkam garīgie aspekti tika mākslīgi atdalīti un izteikti
kosmopolītiskā mācībā – reliģijā. Atbrīvojoties no kroplā
pasaules uzskata, jāatbrīvojas arī no tā nesēja – termina
reliģija.
Mēs
atzīstam sevi par senu, diženu baltu tautu pārstāvjiem, kas sevī
nes neskaitāmu paaudžu laikā uzkrātu nacionālas kultūras
pamatu. Seno radniecīgo baltu tautu – latgaļu, zemgaļu, sēļu,
kuršu, kā arī līvu svešu varu uzspiestas sakušanas rezultātā
radusies Latvijas valsts un zeme tomēr ir un paliek vienīgā vieta
uz zemeslodes, kur varam saglabāt un attīstīt savu nacionālo
identitāti – svarīgāko no visām – un tradicionālās kultūras
mantojumu. Tikai šī – nacionālā kultūra ir idejiskais pamats
un iemesls Latvijas valsts pastāvēšanai. Apstākļos, kad
Latvijas valstī apmetušies uz dzīvi bīstami daudz vairāku citu
tautību cilvēku, kam svarīgāk ir saglabāt savu etnisko, nevis
iegūt latvisko identitāti, latvietības un latviešu kā
pamatnācijas valsts ideja ir apdraudēta. Nepieciešams pārskatīt
savus uzskatus un attiecības, atbrīvojoties no nevēlamām
ietekmēm, kas var kaitēt latvietības attīstībai!
Ir
svarīgi ieviest sabiedrībā un jo īpaši valsts institūcijās
Latvijas Republikas Satversmes 99. pantu (Ikvienam ir tiesības uz
domas, apziņas un reliģiskās pārliecības brīvību. Baznīca
ir atdalīta no valsts.)!
Jāatbrīvojas no svešu
tautu reliģiju (judo/kristietības, islama, budisma u.c.)
piekopšanas, par savas gara dzīves pamatu pieņemot latvisko
tradicionālo dzīvesziņu, sakņotu senajās Dainās.
Voldis
Prancāns, zintnieks, biedrības Viedums vadītājs
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru