GARĪGĀS
ATDZIMŠANAS CEĻĀ UZ PAGĀNISMU
Kad Liepājas
zintnieks Voldis Prancāns Romas katoļu draudzes prāvestam
oficiāli
lūdzis izsvītrot viņu no kristīgās draudzes saraksta, kāds
paziņa, to
padzirdējis,
nosaucis viņu par nodevēju. Voldis ātrumā atcirtis, ka
drīzāk tad
viņš pats, kopjot jūdu reliģiju, ir nodevis latviešu tautu!
Tas
sākās Atmodas laikā, kad Liepājā dibinājām Latgaļu kultūras
biedrību, jo vēlējāmies paši lemt savu likteni. Es savu
latviskumu saprotu un izjūtu tieši caur latgalisko. Etniskās
piederības sajūta ir svarīga katram. Tai ir objektīvi iemesli,
kas sakņojas tautas dvēselē. Redzi, paralēli katra cilvēka
dvēselei ir arī tautas dvēsele, kas savus uzdevumus var veikt
tikai caur šai tautai piederīgiem. Sajutos piederīgs latviešu
tautas latgaļu saimei. Biedrībā bija pārsvarā katoļu reliģijas
piekopēji, arī es bērnībā esmu kristīts katoļu baznīcā, -
loģiski, ka garīgās attīstības iespējas meklēju tieši tur.
Pēc PSRS impēriskā ateisma sabrukuma daudzi cilvēki meklēja
garīgu atbalstu kristīgajā baznīcā, jo intuitīvi tiecās pēc
kaut kā sena, stabila, pie kā var pieturēties, lai justos drošāk
pārmaiņu vējos. Diezgan aktīvi piedalījos draudzes dzīvē, kur
tiku cienīts kā biedrības priekšsēdētājs, tiku ievēlēts arī
draudzes padomē un valdē. No sirds centos izprast šo reliģiju,
lai garīgi augtu. Man bija neskaitāmi jautājumi gan par
ceremonijām, gan par iekšējo kārtību, gan par svēto rakstu
saturu. Diemžēl, lai kā centos, baznīcā atbildes uz tiem
neradās. Nācās tās meklēt patstāvīgi, citos avotos. Manos
meklējumos kardinālu pagriezienu palīdzēja veikt filozofs un
reliģiju vēstures pasniedzējs Valdis Svirskis. Lasīju dažādu
autoru gan kristīgās, gan citu reliģiju vēstures pētījumus.
Izrādījās, ka šai saulē tās lietas nav gluži tādas, kā to
pasniedz katoļu baznīca! Jutos
pilnīgi satriekts, pievilts un izmantots!
Ar
derīgām atklāsmēm nāca rakstnieces un baltu reliģijas pētnieces
Evas Mārtužas darbi, Induļa Ķēniņa, Brastiņu Ernesta, Oļģerta
Ziļicka, Ilgas Zagorskas un citu vēsturnieku, antropologu un
arheologu pētījumi.
Izrādījās,
ka visām pasaules reliģijām ir etniska izcelsme, tie ir kādas
konkrētas tautas priekšstati par Augstāko Saprātu, par Visuma
likumiem un kārtību, par zemes, tautas un cilvēka vietu tajā.
Pamatprincipi ir līdzīgi, atšķiras tikai pakārtotas lietas
atbilstoši tautas kultūrai un mentalitātei. Visvērtīgākie rādās
pētījumi tieši par baltu reliģiozitāti, jo latvieši un
lietuvieši šodien ir vienīgie, kas saglabājuši baltu kultūras
mantojumu un arī ģenētiku kā tiešie pēcteči. Tieši latvieši
un lietuvieši visilgāk Eiropā pretojās krustnešu vardarbīgajai
kristianizācijai, pat pēc formālas kristīšanās saglabājot senču
tradīcijas un Dievatziņu. Tā bija mana garīgā atdzimšana.
Jo
ilgāk par to domāju, jo skaidrāk redzu, ka katras
tautas kultūra un reliģija ir nedalāmi jēdzieni.
Senāk vispār nebija tādu jēdzienu, senči vienkārši dzīvoja
savās tūkstošgadīgajās tradīcijās, kas nodrošināja ne tikai
izdzīvošanu, bet arī laimīgu dzīvi.
Kā
izpaužas tautas gara mantas?
Tāpat
kā katram cilvēkam, arī tautai - Gara, Dvēseles un Miesas
veselumā. Tautas miesa ir etnosam piederīgie cilvēki. Tautas
Dvēseles uzdevumi pildās caur mūsu attieksmi, uzvedību
vissvarīgākajās dzīves situācijās – kari, referendumi,
vēlēšanas, utml. Tā ir mūsu atbildība par savu zemi, valsti,
politiku, ekonomiku, kas tikai kopīgi īstenojama. Savukārt tautas
Gara uzdevumi parādās mūsu mākslā, kultūrā visos tās
aspektos, saistībā ar Visuma smalkajām struktūrām. Izpaužas
mūsu priekšstatos par to, kas, kad un kāpēc ir radījis šo
Visumu, šo pasauli, šo tautu, visu ap mums un mūsos. Mūsu etnosa
garīgā dzīve un attīstība nevar notikt pēc citas tautas
priekšstatiem un noteikumiem. Ja
kāds no mums Latvijā piekopj ķīniešu, turku vai jūdu reliģiju,
tad viņš stiprina šo svešo tautu garu!
Esam pieradināti pie apgalvojuma, ka kristīgā reliģija ir
latviešu reliģija, ka tā ir visas Eiropas reliģija. Bet īstenībā
tā ir tikai un vienīgi mazas arābu tautiņas - senebreju kultūras
sastāvdaļa. T.s. Vecā derība ir tulkoti fragmenti no TORAs. Vai
mūsdienīgas latviešu sabiedrības vajadzībām, kultūras
attīstībai, tautas gara celšanai var kalpot mazas austrumu
tautiņas priekšstati, mīti, ticējumi un pasakas? Mana atbilde ir,
ka ne vairāk kā jebkuras arābu pasakas – tās var stāstīt
bērniem kā nostāstus par tālām, svešām zemēm un mistiskiem
notikumiem. Tomēr daudz labāki būtu stāsti par senajiem baltu
karotājiem, kas 1236. gadā Saules kaujā pilnīgi sagrāva
iekarotāju Zobenbrāļu ordeni, bet 1260. gadā pie Durbes -
Livonijas ordeni. Šos karapūļus bija savācis Rīgas bīskaps
Alberts ar domu dibināt Daugavas krastos kristīgu vācu valsti.
Viņš bija saņēmis pāvesta atbalstu, kas savā bullā aicināja
kristiešus iestāties krusta karotāju rindās, par gada kalpošanu
atlaižot grēkus līdz mūža galam un ļaujot paturēt visus
laupījumus. Šāda perspektīva likās ļoti vilinoša neskaitāmiem
klaidoņiem un noziedzniekiem Vācijā un citur. Diemžēl mūsu
senčiem nepietika spēka izturēt turpmākos krustnešu iebrukumus,
tālab nonācām arī kristīgās reliģijas ietekmē. Tajos laikos
garīgo jeb reliģisko līderu lomu dalīja arī laicīgās varas
nesēji – Romas imperators un pāvests. Tieši imperatori un karaļi
bija tie, kas izlēma, kādu reliģiju piekopt viņu pavalstniekiem.
Tieši valdoņu savtīgās intereses noteica kristīgās reliģijas
noderību sava daudznacionālā karaspēka, kā arī daudzo un dažādo
tautu pārvaldīšanā, jo sludināja bezierunu paklausību kungiem,
jo tos dod tikai Dievs un uz kungiem attiecināms bauslis – tev būs
tēvu un māti godā un cieņā turēt. Dogmas un kanoni par iedzimto
grēku, baidīšana ar elli un pārmetumi par nonākšanu sātana -
kārdinātāja ietekmē padara cilvēkus atkarīgus un viegli
manipulējamus.
Pavisam
cita aina paveras indoeiropiešu etniskajās reliģijās jeb
pagānismā (lat. pāgus – ciems, pagānus – zemnieks ), kā
apzīmēja jebkuru nekristīgu reliģiju vai cilvēku. Te vērts
ieskatīties starptautiski atzīta antropologa Hansa Gintera (Hans
Gunther, 1891. – 1968.) pētījumā par indoeiropiešu (t.sk.
baltu) reliģiozitāti:
Tulkojis un komentējis Guntis Kalnietis:
Viena no vistipiskākajām IE reliģiozitātes
pazīmēm ir tā, ka cilvēkam nav baiļu no Dieva.
Dievs tiek saprasts vai nu kā Kosmiskais Saprāts, kurš pārvalda Visumu ar dabas likumu palīdzību, vai cilvēka palīgs un ceļa biedrs. Cilvēkam ir atkarības sajūta no Dieva, tomēr viņu attiecības ir draudzīgas un nekādā gadījumā tās nav kunga un kalpa vai kunga un verga attiecības.
Dievs ir labs un viss labais nāk no Dieva. Dievs ir ceļa biedrs, padoma devējs un palīgs. Un arī cilvēks ir Dieva palīgs.
Pasaule ir kā mūžīga kārtība, kurā arī cilvēkam ir sava vieta.
Debesis un Zeme, dievi un cilvēki, dabas stihijas un dzīvās būtnes – viss ir vienots vienā kārtībā un ritmā.
Dievišķās kārtības (sengrieķu val.- kosmos, sanskritā- rita, senpersiešu val.- aša, turklāt šādi jēdzieni ir tikai IE valodās) atspulgs ir kalendārs un dzīve saskaņā ar to. Tā arī viens no senās dievestības elementiem, kas ir diezgan labi saglabājies, ir tieši latviskā gadskārta.
Pat politeisma gadījumā dziļākā apziņas līmenī ir priekšstats, ka daudzie dievi ir tikai Viena Dievišķā dažādie aspekti.
Dainu pasaules uzskatā ļaunums netiek uzskatīts par kaut ko substancionālu un varenu.
Arī nāve ir pasaules kārtības elements. Tātad arī nāve nebija kā arguments, lai uzturētu ticību vai morāli, kā tas ir ar jaunākām reliģijām.
Likteņa licēja Laima ir visos laikos bijusi viena no galvenajām latviešu (arī lietuviešu) dievietēm, kuras autentiskumu neapstrīd pat tādi folkloras pētnieki ar kristīgās teoloģijas izglītību, kā Haralds Biezais.
Liela loma ir senču godināšanai un priekšstatam, ka mirušie paliek piederīgi savai dzimtai un tautai.
Pasaule, daba ir sakrāla. Ir tendence uz panteismu (dabas dievišķošanu) un misticismu (tieša kontakta ar dievišķo, „draudzības” nozīmē). To pašu par cieņu pret dabu, visu dzīvo saka ļoti daudzas dainas.
IE reliģija pieder šai pasaulei, nevis viņpasaulei.
Cilvēkam un Pasaulei ir vērtība. Pasaule nav nedz „bēdu ieleja”, nedz „grēcīga”. Arī dainu latvietis priecājas par šo pasauli un dzīvi.
Senie indoeiropieši bija brīvi zemkopji ar augstu pašvērtību, bet arī individuālisti. Nav sevis noniecināšanas.
Morāle ir auto-noma (sengrieķu „nomos”- likums), morāles likums ir sevī, nevis hetero- noma, uzspiesta ar baušļiem un bailēm no elles.
Mūsu tikumu mācība uzskata, ka būt labam cilvēku pamudina viņa sirdsapziņa, krietnu cilvēku piemērs un Dieva padoms.
Nav grēka jēdziena.
Ārietis nenožēlo grēkus un nezemojas sava Dieva priekšā. Ārietis vēršas pie Dieva stāvus, paceļot rokas un acis uz Debesīm.
Par senā latvieša tikumisko dzīvi pietiekoši skaidru liecību sniedz daudzās tikumu dainas.
IE reliģija ir Saules un uguns (īpaši mājas pavarda uguns) reliģija.
Sākotnēji nebija ne tempļu, ne dievu tēlu.
Senajā dievestībā bija gan sakrāli dabas objekti, gan arī mākslīgi veidotas kulta būves un priekšmeti.
IE sākotnēji bija raksturīgas reliģiskās ceremonijas individuāli vai ģimenes lokā, nevis kolektīvās.
Senajā IE reliģiozitātē nav vajadzības pēc Dievišķa Glābēja, Mesijas, Pestītāja, jo absurda ir pati glābšanās ideja. No kā gan būtu jāglābjas un kādēļ?
Par to nerunā arī autentiskās dainas.
Tāpat nav raksturīgi pravieši vai kādas individuālas dievišķās atklāsmes. Mūsu Dievestības attīstība ir notikusi visā tautā.
IE reliģiozitātei nav raksturīgi izmainīti apziņas stāvokļi, ekstāze.
Tiek cienīts līdzsvars, miers un paškontrole.
„Mierīgs cilvēks ir Dieva draugs” (Platons).
Dainu reliģija runā par rāmumu.
Uz to var attiecināt Nīcšes izteikumu par veselīgu ticību vai reliģiskās psiholoģijas klasiķa Viljama Džemsa sacīto par veselas dvēseles reliģiju.
Arī cilvēka miesa, fiziskais veidols ir svarīgi. Cilvēks tiek uzskatīts par viengabalainu būtni, tiek atbalstīta vēlēšanās sasniegt ķermeņa un dvēseles harmoniju.
Askētisms ir svešs, tas nevis līdzsvaro cilvēku, bet paralizē darbību.
IE reliģiozitāte ir tādas dvēseles reliģiozitāte, kura jūtas labi gan savā ķermenī, gan šajā pasaulē.
Ir atbildība par jauno paaudzi. Dzimumdzīve ir svēta, mājas saimniece ir savas dzimtas sargs.
Nav dogmu, drīkst būt reliģiski meklējumi.
Ticības saglabāšanai un izplatīšanai nav vajadzīga sabiedrībai pāri pacelta, hierarhiska organizācija – baznīca. Kur pasaule ir sakārtota, kur nav ne cilvēka, ne pasaules grēcīguma, tur šādai organizācijai nav jēgas.
Nav hipertrofētas ticības, kura noved pie reliģiskas neiecietības un fanātisma. Kā teicis Gēte - liela ticība liecina par seklu domu.
Mēs runājam nevis par ticību, bet gan par Dieva atskārsmi, Dieva turēšanu apziņā.
Tātad nav arī misionārisma, kā savas ticības vairāk vai mazāk vardarbīgas uzspiešanas, jo ir cieņa pret citu cilvēku iekšējo pasauli.
Tiek ievērota fiziska un garīga distance starp cilvēkiem, kuru pārkāpt ir nepieklājīgi.
Indoeiropieša mentalitātei ir sveša pārākuma apziņa, izredzētības sajūta savas ticības dēļ.
Tātad IE senā reliģiozitāte pieder pie t.s. dabiskajām reliģijām.
Tā ir brīvas, savu vērtību apzinošas personības dabiska uzvedība, kas izriet no veselīgas, dogmu nenomāktas domas.
Šeit nav piespiešanas uz Dieva pielūgšanu, nav neveselīgas eksaltācijas, nav vainas apziņas, ka kaut kas priekš Dieva ir izdarīts par maz.
Nākas gan piekrist H.Gintera atziņai, ka IE reliģiozitāti ir grūti novērtēt tik augstu , kā tā ir pelnījusi, ja uz to skatās caur ģenētiski svešas reliģijas prizmu, kāda ir judeokristietība, kuras garā (tieši vai pastarpināti) mēs esam audzināti.
Tātad balti bija
indoeiropieši?
Neapšaubāmi.
Antropoloģe un ģenētiķe R.Deņisova atrod gēnu, ko droši apzīmē
par baltu gēnu, un tā ietekmi atpazīst muzeju fondos glabātajos
mūsu senču kaulos. Pēc tiem viņa izsekojusi baltu ceļu ap 50 000
gadu gaitā. Mēs esot pārdesmit tūkstošus gadu dzīvojuši
kalnos, iespējams, Himalajos, un pēc ledāja nokušanas atnākuši
Baltijā – pirms 9-14 tūkstoš gadiem. Šeit balti apdzīvojuši
lielu teritoriju no Dņepras līdz Pripetei un pāri Vislai. Te arī
sadalījās vairākās tautiņās, bet nomalēs dzīvojošās
sajaucās ar kaimiņiem. Šī sadrumstalotība, protams, nāca par
labu jebkuriem iebrucējiem. Arī bīskaps Alberts bija ļoti viltīgs
un izmanīgs vietējo tautu savstarpējā sarīdīšanā un nesaskaņu
izmantošanā.
Krustnešu
represijas bija drausmīgas, izrīcība ar vietējiem īpaši
nežēlīga un cietsirdīga. Te pieminami nevis baltu karotāji, bet
mierīgie iedzīvotāji, kurus sadedzināja sārtos un slīcināja
ūdenī kā raganas un burvjus, ja pieķēra veicam dziedniecību,
pareģošanu vai tradicionālos gadskārtu un mūža rituālus.
Par
spīti tam joprojām latvju gars ir dzīvs un dzīvotspējīgs. Jo
var fiziski iznīcināt cilvēkus, bet tautas gars būs dzīvs tik
ilgi, kamēr būs kaut viens, kas sevi atzīst par šai tautai
piederīgu.
Latvju
Dainās var atrast mūsu Svētos rakstus, tikai jāprot tās atšķirot
no izkropļojumiem un vēlākiem uzslāņojumiem kristietības
ietekmē. Mūsu etnogrāfija, folklora, gadskārtu un dažādu godu
svinēšanas prakse uzrāda to dziļāko sakrālo sakni, ko ne
krustnešu, ne komunistu vara nav spējusi iznīdēt. Te jāpiemin
Brastiņu Ernesta nenovērtējamais ieguldījums 30-ajos gados,
veidojot Dievturību. Var diskutēt par terminu, varbūt šodien
labāk skanētu kāds cits vārds latvju dzīvesziņas apzīmēšanai.
Var diskutēt par formu, varbūt nav obligāti turēties tikai pie
zemnieciskās, jo šodien latvieši dzīvo arī pilsētās, lieto
mūsdienīgas tehnoloģijas un tehniku. Neviens neliedz mums savas
tautas tradicionālo garīgo dzīvi kopt brīvā attīstībā, jo
Latvijas valsts Satversmē garantēta baznīcas un valsts šķirtība.
Vai nav pienācis laiks valsts institūcijām un amatpersonām SĀKT
ievērot un iedzīvināt šo pamatlikuma pantu! Neviens valsts
nodokļu naudas santīms nedrīkstētu pārkāpt šo Satversmes
noteikumu ne mācību iestādēs, ne dievnamu uzturēšanā – ne
jūdiem, ne musulmaņiem, ne hinduistiem, ne budistiem, ne
kristiešiem vai citiem.
Latviešu
dzīvesziņa Dievturu sadraudzes skatījumā
Katra
tauta ir tik bagāta, cik tās pūrlādē rodami graudi - neskaitāmās
paaudzēs krātā garīgā pieredze jeb NEMATERIĀLAIS
KULTŪRAS MANTOJUMS
(NKM). Mūsu tautas garīgā pieredze ir apkopota tautas dziesmās –
vienā no apjomīgākajām pasaules nemateriālā kultūras mantojuma
krātuvēm. Lasot tautas dziesmas, redzam, ka te rodama sevī pilnīga
un skaidra Pasaules un Dieva izpratne, plašs dzīves garīgo
uzskatu, zināšanu un tradīciju apkopojums. Dievatziņa
ir bijusi neatņemama senā dzīvesveida sastāvdaļa, tāpēc, lai
izprastu savas tautas kultūras mantojumu, ir jāizprot arī tā
sakrālais kodols, kur centrālie teiksmu tēli jeb arhetipi ir
Dievs,
Laima un Māra.
Tautas
dziesmās pasaules Laidējs un Augstākais padoms ir DIEVS.
Tas ir senākais apzīmējums, kas uzglabāts vēl no pirmtautu
laikiem. Tāpēc nepieciešams turēt godā savu senču un,
iespējams, visas cilvēces augstākās gudrības un tikumus. Daudzas
vēlāk radušās kultūras ir patapinājušas Dieva jēdzienu, lai
caur reliģiju piedāvātu jau savu ētiku un morāli un arī savu
izpratni par pasaules kārtību.
Mūsu
tauta ir atnesusi no aizvēstures visas zināšanas par Esības
telpu,
kas sevī ietver izpratni par Dieva likumiem pasaulē un cilvēka
vietu tajā, dzīvi
Šajā un Viņā saulē,
bet pats galvenais, - tā ir VIEDĪBA,
kas stāv pāri ticēšanai. Vārdu
,,reliģija” drīkstētu attiecināt uz dainu pasaules ticējumiem.
Vēl adekvātāk būtu runāt par gnosis
– par viedību, dzīvesziņu,
kas nebūt nav „primitīvāka” par citās reliģijās atrodamo
ezotērismu. Tas nozīmē tikai to,– kamēr
mums zināmās reliģijas balstās uz aklu ticību, tikmēr latviešu
dzīvesziņa ir viedība
– zināšanu kopums par Dievu un Dieva laisto pasauli un tās
likumiem. Tautasdziesmās gandrīz nekur nav atrodams vārds „ticēt”
reliģiskā nozīmē. Latvietim nav bijis jātic Dievam, jo viņš to
ir atskārtis, nojautis intuitīvā ceļā. Zīmīgi, ka šāda
atskāršana parasti ietērpjas dzejas tēlos. Dzejniekam nav jātic,
jo itin viss Dieva laistajā pasaulē ir acīm redzami dzīvs un
apdvēseļots.
Šobrīd
Eiropā esam vienīgā tauta, kas pilnā mērā ir saglabājusi un
atnesusi līdz mūsdienām mūžseno izpratni par gaismas Dievu -
garīguma virsotni.
Daži
citāti no Dziesmu svētku virsdiriģenta Ivara Cinkusa izteikumiem:
Dziesmu
svētki ir mūsu latviskā gara baznīca.
Nāciju
pārstāv vērtības, kas ir balstītas etniskajā un tautas kultūras
piederībā.
Ja
jau dziesmu un deju svētki ir Latvijas būtība, kas iekļauta pat
UNESCO nemateriālās kultūras mantojuma sarakstā – tas nozīmē,
ka valsts likuma priekšā ir uzņēmusies starptautisku atbildību
par šo fenomenu un tā saglabāšanu tādu, kāds tas ir.
...Valdībai vienreiz jāsaprot, ka finansiālais atbalsts pat
vismazākajam mākslinieciskajam kolektīvam patiesībā ir
ieguldījums nācijas gara
fondā.
Iemācīties Gaismas pili a cappella četrbalsīgi vai sarežģītu
deju lauku cilvēkam, kurš vakarā iznāk no meža darbiem, nozīmē
milzīgu garīgo piepildījumu.
Ja
investējam tautas gara gaismā,
ieguldām arī tautas nākotnē.
Dziesmu
svētku process ir kā horizontāla lavīna. Tai jāpaķer līdzi
labākais no visām laika
virsotnēm.
Cilvēki
paliek Latvijā tikai tāpēc, ka te ir unikālais, ko nevaram atrast
nekur citur. Dziesmu un deju svētki mūs atšķir no pārējās
pasaules, jo esam taču letiņi.
Astoņsimt
kristiešu valdīšanas gados radīta barjera starp tautisko un
garīgo. Ko tu ieteiktu darīt?
Mūsdienu
izglītotam, inteliģentam, kulturālam latvietim būtu jābūt
spējīgam noārdīt barjeru starp savu nemirstīgo Dvēseli un
Garu, kas ir Radītāja Gara sastāvdaļa. Daudzi, kas nav
reliģiozi pēc kristiešu parauga un sevi deklarē par neticīgiem,
varētu pieņemt par savas garīgās dzīves pamatu latviešu
dzīvesziņu, jo cilvēks var būt patiesi laimīgs (Laimas
apdvēseļots) tikai savā Gara, Dvēseles un Miesas veselumā. Šai
aspektā slēpjas arī manas dziednieciskās metodes noslēpums,
veselības priekšnoteikums, caur ko varu palīdzēt jebkuram. Bieži
vien maniem klientiem pilnīgi pietiek ar šīs izpratnes pieņemšanu,
lai atgūtu zaudēto enerģiju, dzīvesprieku, un viņu organisma
funkcijas atjaunotos, zūdot slimību simptomiem.
Sanita Dejus, 2013.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru