Latvijas Republikas Saeimas
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai
Sabiedrības saliedētības komisijai
Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijai
Sabiedrības saliedētības komisijai
Latvijas Dievturu sadraudze vērš Jūsu
uzmanību uz jauniem mēģinājumiem šķelt sabiedrību pēc
reliģiskās pārliecības.
Reformu partija (RP) ir ierosinājusi
ieviest valstī papildu reliģisko svētku brīvdienas, kas balstītas
uz personas reliģisko pārliecību un, konsultējoties ar atsevišķu
reliģisko konfesiju pārstāvjiem, ir izstrādājusi grozījumus
likumā "Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām"
un Darba likumā, kas dotu iespēju reizi gadā pēc darbinieka izvēles, vienojoties ar darba devēju, svinēt nozīmīgu vienu reliģisko svētku dienu. Likumprojektā piedāvātās reliģisko svētku dienas izvēlētas, balstoties uz Latvijas „tradicionālo” konfesiju vadītāju izteiktajiem viedokļiem.
(Par „tradicionālām” konfesijām Latvijā, atbilstoši pašreizējam TM likumu skaidrojumiem, tiek uzskatītas - „Rīgas Metropolijas Romas katoļu Kūrija”, „Latvijas Pareizticīgā Baznīca”, „Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca”, „Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca”, „Latvijas Baptistu Draudžu Savienība”, „Rīgas ebreju reliģiskā draudze”, „Latvijas Apvienotās metodistu Baznīca”, „Septītās dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība”.)
Atbilstoši šo organizāciju viedoklim 6.janvārī tā būtu Zvaigznes diena, 7.janvārī - pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētki, kas tiek svinēti pēc vecā stila jeb Jūlija Cēzara kalendāra, 15.augustā Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas svētki, ebreju svētki - Jom Kipur jeb Grēku izpirkšanas diena - un 31.oktobris - Reformācijas diena.
Savukārt grozījumi Darba likumā paredz, ka papildus patlaban likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” noteiktajām svētku dienām (brīvdienām) darbinieks varēs izvēlēties vēl vienu apmaksātu svētku brīvdienu no likumprojektā piedāvātajām reliģisko svētku dienām atbilstoši savai reliģiskajai pārliecībai.
un Darba likumā, kas dotu iespēju reizi gadā pēc darbinieka izvēles, vienojoties ar darba devēju, svinēt nozīmīgu vienu reliģisko svētku dienu. Likumprojektā piedāvātās reliģisko svētku dienas izvēlētas, balstoties uz Latvijas „tradicionālo” konfesiju vadītāju izteiktajiem viedokļiem.
(Par „tradicionālām” konfesijām Latvijā, atbilstoši pašreizējam TM likumu skaidrojumiem, tiek uzskatītas - „Rīgas Metropolijas Romas katoļu Kūrija”, „Latvijas Pareizticīgā Baznīca”, „Latvijas Evaņģēliski luteriskā Baznīca”, „Latvijas Vecticībnieku Pomoras Baznīca”, „Latvijas Baptistu Draudžu Savienība”, „Rīgas ebreju reliģiskā draudze”, „Latvijas Apvienotās metodistu Baznīca”, „Septītās dienas Adventistu Latvijas draudžu Savienība”.)
Atbilstoši šo organizāciju viedoklim 6.janvārī tā būtu Zvaigznes diena, 7.janvārī - pareizticīgo un vecticībnieku Ziemassvētki, kas tiek svinēti pēc vecā stila jeb Jūlija Cēzara kalendāra, 15.augustā Vissvētākās Jaunavas Marijas Debesīs uzņemšanas svētki, ebreju svētki - Jom Kipur jeb Grēku izpirkšanas diena - un 31.oktobris - Reformācijas diena.
Savukārt grozījumi Darba likumā paredz, ka papildus patlaban likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” noteiktajām svētku dienām (brīvdienām) darbinieks varēs izvēlēties vēl vienu apmaksātu svētku brīvdienu no likumprojektā piedāvātajām reliģisko svētku dienām atbilstoši savai reliģiskajai pārliecībai.
Latvijas Dievturu sadraudze
izsakaprotestu šādu likumprojektu tālākai virzīšanai
apstiprināšanai Saeimā, jo:
1) Latvijas Republikā joprojām
valstiski netiek pienācīgi atzīti tie tradicionālie svētki, kas
nosaka valsts nācijas patību (identitāti) - saules kalendārā
gada gadskārtu svētki, kas ietver arī gadsimtos piekoptu reliģisko
tradīciju . Kā svētku dienas, tie visi nav ietverti likumā par
"Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām" un nav
izdalīti atbilstošos kalendārajos laikos.Tāpat kā latviešu valoda, arī latviešu tradicionālā kultūra un tajā pastāvošā reliģiskā tradīcija ir valsts nacionālās patības (identitātes) pamats, uz kura integrēties Latvijas sabiedrībai un līdz ar to tai jākalpo par visu pilsoņu vērtīborientējošu kritēriju jebkādu jautājumu risināšanā.
Latviešu tradicionālo gadskārtu svētku svinamās dienas– Ziemassvētki, Lieldienas, Jāņi un Apjumības ir arī reliģiskie svētki. Tāpēc, pirms risināt jautājumus par Latvijā (latviskajā kultūrvidē) vēsturiski dažādos laikos ienākušo reliģisko tradīciju svētku statusu, likumā „Par svētku, atceres un atzīmējamām dienām” jāiekļauj iztrūkstošie latviešu tradicionālo gadskārtu svētki un tie jāsakārto atbilstoši tradīcijā pieņemtajiem kalendārajiem laikiem. (Svētku nosaukumi ir noteiktas kultūras tradīcijās izveidojušās savpatības liecības un nav izmantojami attiecībā uz citu kultūru svētkiem.)
Jautājums par latviskajā kultūrā pastāvošo svētku (gadskārtu) tradīciju sakārtošanu būtu jārisina kompleksi, izprotot tradīciju tās veselumā, nevis izraujot atsevišķus svētkus no kopējā tradīcijas konteksta. Gadskārtu svētki ir senā tradīcijā balstīts vienots saules kalendārās sistēmas, dabas ritu un cilvēku saimnieciskās dzīves svētku cikls, kas veidojies gadsimtos un ir latviskās kultūras kultūrvēsturiska liecība. Tā saskaņošana ar mūsdienu kalendāru un atbilstošu svētku dienu izdalīšana noteiktos laikos ir būtiski nepieciešama Latvijas nacionālās kultūras pamatu nostiprināšanai un iespējamībai tās tālākai attīstībai. Organizēto latviešu nacionālās reliģijas pārstāvju (Latvijas Dievturu sadraudzes) svētku un atzīmējamo dienu tradīcija ir sakritīga ar latviskās tradicionālās kultūras tradīciju;
2) vēl
joprojām Latvijas Republikā pastāv pilsoņu segregācija pēc
reliģiskās piederības principa, kas izpaužas tikai vienas
reliģiskās tradīcijas (Ābramisko reliģiju grupas pārstāvju)
dažādu vēsturisko izpausmju (jūdaistu un 7 kristīgo konfesiju)
priviliģēta statusa nodrošināšanā. Izpausmes redzamas
likumdošanā - Civillikumā, Izglītības likumā, Reliģisko
organizāciju likumā, valdības veidotās institūcijās (Garīgo
lietu padome) u.c. normatīvajos aktos, kas balstās līdztiesības
neievērošanā, atsaucoties uz voluntāri traktētu
„tradicionalitātes” jēdzienu attiecībā uz šīm
organizācijām. Tas tiek saistīts tikai ar to nosacīti
ilglaicīgo pastāvēšanu valstī un kultūrvēsturisko ietekmi, kas
vēsturiski nav viennozīmīgi vērtējami lielumi. Bez tam no
šīs „tradicionalitātes” tiek atvasināts nekur normatīvajos
aktos nedefinēts šo atsevišķo organizāciju priviliģētības
status. Par nepieņemamu uzskatām šo nevienlīdzīgo tiesisko normu
traktējumu un pamatojumu, kas līdz ar to attaisno šo
„tradicionālo” reliģiju atrašanos nevienādos vai atšķirīgos
faktiskos un/vai tiesiskos apstākļos. Tas nevar dot tām
priekšrocības un valsts atzīta viedokļa prioritāti sabiedrībā
attiecībā pret citām reliģiskajām organizācijām vai latviskās
tradicionālās kultūras pārstāvjiem, kuru garīgā kopības un
kultūras pastāvēšanas izpratne nav saistīta ar viennozīmīgu
nepieciešamību piederēt institucionalizētai
organizācijai.Ābramiskās reliģijas nav latviešu
kultūras daļa (tātad nav arī tradicionālas), jo nevienai no tām
nav vietēja izcelsme un vēsturiski attiecīgās baznīcas bijušas
vienaldzīgas vai pat naidīgas pret latviešu kultūru. Ņemot vērā
likumos noteikto valsts šķirtību no baznīcas, kā arī
kristietības dažādos pretrunīgos novirzienus, papildus svešu
reliģiju svētku noteikšana un brīvdienu piešķiršana var vēl
vairāk šķelt neviendabīgo Latvijas sabiedrību;
3)
likumprojektu sakarā sabiedrība tiek maldināta par „vienlīdzīgas”
attieksmes ievērošanu, piedāvājot „izvēles” brīvību
„neticīgajiem”, jo, piedāvājot ” izvēlei” tikai vienai
noteiktai etniskās izcelsmes (Ābramisko reliģiju grupa) reliģiskai
tradīcijai piederošas svētku dienas, tiek diskriminēta citu
reliģisko pārliecību cilvēku līdztiesība, kas ir klaja Latvijas
Satversmes un cilvēktiesību normu pārkāpšana.
Tādā veidā valstiski tiek atbalstīta dažu „izredzēto tradicionālo” reliģiju slēpta neiecietības forma, kas ne vienu reizi vien ir izpaudusies šo reliģiju sabiedriskajās aktivitātēs (Romas katoļu baznīcas kardināla J. Pujāta izteikumi Aglonā un demagoģisko aktivitāšu atbalstīšana kristīgo lūgšanu nakts akcijās vēršoties pret Jāņu gadskārtu tradīciju, un grāmatu dedzināšana);
Tādā veidā valstiski tiek atbalstīta dažu „izredzēto tradicionālo” reliģiju slēpta neiecietības forma, kas ne vienu reizi vien ir izpaudusies šo reliģiju sabiedriskajās aktivitātēs (Romas katoļu baznīcas kardināla J. Pujāta izteikumi Aglonā un demagoģisko aktivitāšu atbalstīšana kristīgo lūgšanu nakts akcijās vēršoties pret Jāņu gadskārtu tradīciju, un grāmatu dedzināšana);
4) lai
noskaidrotu darbinieka izvēlēto papildus reliģisko brīvdienu,
tiks pārkāpts Reliģisko organizāciju likuma 4. Pants.
Iedzīvotāju līdztiesība neatkarīgi no viņu attieksmes pret
reliģiju
(1) Tieša vai netieša iedzīvotāju
tiesību ierobežošana vai priekšrocību radīšana iedzīvotājiem,
kā arī jūtu aizskaršana vai naida celšana sakarā ar viņu
attieksmi pret reliģiju ir aizliegta. Par šā noteikuma pārkāpšanu
vainīgās personas saucamas pie atbildības likumos noteiktajā
kārtībā.
(4) Valsts un pašvaldību
institūcijām, sabiedriskajām organizācijām, kā arī uzņēmumiem
un uzņēmējsabiedrībām aizliegts no saviem darbiniekiem un citām
personām prasīt ziņas par viņu attieksmi pret reliģiju vai par
konfesionālo piederību;
5)
jebkādi jautājumi, kas saistīti ar reliģiskajām tradīcijām un
tajās svinamajiem svētkiem, nevar tikt risināti atbilstoši
pastāvošajai praksei, lai nepalielinātu faktisko iespēju
nevienlīdzību dažādas reliģiskās pārliecības pilsoņu un
reliģisko organizāciju starpā un arī attiecībā pret sabiedrības
daļu, kas sevi pieskaita latviešu tradicionālās kultūras
tradīcijai, kurā izvēle piekopt tradicionālajā mantojumā
pastāvošās reliģiskās pieredzes tradīcijas ir katras personības
individuālā brīvība.
Pamatojoties uz augstāk norādīto
un pastāvot uz līdztiesiskas attieksmes tiesībām, Latvijas
Dievturu sadraudze izsaka šādu ierosinājumu:
tā kā sabiedrībai ir
nepieciešami garīgi orientēti svētki, kas būtu pieņemami
sabiedrības vairākumam un kalpotu par sabiedrības saliedētības
pamatu, ierosinām iekļaut oficiāli atzīmējamo svētku dienu
sarakstā latviešu kultūras tradicionālos Ziemassvētku,
Lieldienu, Jāņu un Apjumību (ražas) svētkus. Tā kā šie
svētki tiek atzīmēti astronomiskajos saulgriežos un saulstāvjos,
tie atspoguļo dabiskas un visai cilvēcei būtiskas sakarības, kas
nebūtu pretrunā arī ar citu Latvijā ienākušo tautību
tradīcijām. Būtiski, ka minētos svētkus Latvijas tauta (arī
cittautieši) jau plaši atzīmē, tāpēc nebūtu nepieciešams
noteikt papildus brīvdienas. Proti, esošās Jāņu un Ziemassvētku
brīvdienas būtu jāpārceļ uz vēsturisko atzīmēšanas laiku
(saulgrieži), savukārt kristiešu Lieldienām paredzētās divas
brīvdienas (Lielā piektdiena un 1. lieldienas) būtu nozīmējamas
patiesajos astronomiskajos pavasara un rudens saulstāvjos -
Lieldienā un Apjumībās (ražas svētkos).
Šāds risinājums ne tikai būtu
universāls, jo atbilstu dabā pastāvošajām likumsakarībām, bet
arī veicinātu latviešu kultūras attīstību, praksē nodrošinātu
valsts un baznīcas šķirtību, kā arī garantētu citu Latvijā
iebraukušo tautu veiksmīgu iekļaušanos latviskajā kultūrtelpā.
Andrejs Broks,
Latvijas Dievturu sadraudzes valdes vadītājs
Latvijas Dievturu sadraudzes valdes vadītājs
`Velc, Dieviņ, zelta jostu Ap to mūsu dzīvošanu, Lai nenāca ļauna diena Šai vietā ziedu traukt.`
AtbildētDzēst